الأحد، 21 يوليو 2013

علمانية....

بعد 30 يوليو مباشرة ونجاح الشعب فى عزل مرسى وبدء طرح الاسماء التى ستتولى المسؤليات وطرح البرادعى بقوة لمنصب رئيس الوزراء لقيت حوارات على الفيس آة البرادعى كلة ياخد بالة من حجابة ......... لية بس بتقول كدة ...... أصلة علمانى ... يعنى إية ... دورى وأنتى تعرفى .... إيوة يعنى إية المشكلة ... يعنى انتى ترضى يعمل معابد للبوذين فى مصر!؟... كان ردى إية المشكلة.
كل ماتكلم حد يقولك دة علمانى .. طب يعنى إية علمانى ... دورى وأنتى تعرفى ... قلت أدور...طبعاً لن الموضوع دة كبير قلت بس ادور من موقع موثوق على النت وأفهم وأكيد هاتعمق أكثر المهم جوجلت عن علمانية لقيتها فى ويكبيديا أن علمانية : هى تعنى اصطلاحاً فصل المؤسسات الدينية عن السلطة السياسية وقد تعنى أيضاً عدم قيام الحكومة أو الدولة بإجبار أى أحد على اعتناق وتبنى لمعتقد أو دين أو تقليد معين لأسباب غير موضوعية كما تكفل الحق فى عدم اعتناق دين معين أو تبنى دين معين كدين رسمى للدولة .
أمممم دة مثير للأهتمام لما قرأت شوية أكثر حاجة لفتت نظرى فى تركيزهم على فكرة العلمانية فكرة حرية الاعتقاد وحرية ممارسة الشعائر وعدم الأكراة يعنى مثلاً" من أجل الوصول إلى دين صحيح ينبغى على الدولة أن تتسامح مع جميع أشكال الأعتقاد دينيا أو فكريا أو اجتماعيا ويجب أن تنشغل فى الأدارة العامة وحكم المجتمع فقط لا أن تنهك نفسها فى فرض هذا الاعتقاد ومنع ذلك التصرف - يجب ان تكون الدولة منفصلة عن الكنيسة وألا يتدخل أى منهما فى شئون الأخر - هكذا يكون العصر هو عصر العقل ولأول مرة فى التاريخ البشرى سيكون الناس أحراراً وبالتالى قادرين على إدراك الحقيقة  ." الجملة دى أنا قراتها قبل كدة وبقرأها كثير .... ياترى فين .. لما تعمقت أكثر أفتكرت فين ( قل يا أيها الكافرون {1} لا أعبد ماتعبدون {2} ولا أنتم عابدون ما أعبد {3} ولا أنا عابد ماعبدتم {4} ولا أنتم عابدون ما أعبد {5} لكم دينكم ولى دينى {6})  صدق الله العظيم ....... إية دة أحنا طلعنا علمانين...... يعنى يعتبر أهم مبدئ ركزت على فكرة العلمانية حرية المعتقد هو بإختصار سورة الكافرون بكل وضوح الرسول بيخاطب المخالفين لية فى العقيدة أنة لا يعبد ما ألفوا هم على عبادتة ولا هما بيعبدوا إلى الرسول بيعبدة واتكرر المعنى فى الآيات التالية وختمت أن كل واحد لية دينة ..... الله هو لما يكون ربنا منزل دة فى القرآن من اكثر من 1400 سنة وفى بلاد المسلمين مافيش حريات فى العبادة أو الاعتناق وممارسة الشعائر والتنكيل والتمييز - المسيحين مواطنين درجة ثانية ، الشيعة بيذبحوا فى بيوتهم ، البهائين مش معترف بيهم - ولما تتكلم عن احترام حقوق الآخرين فى اعتناق أى دين وحرية فى ممارسة الشعائر يقولوا علمانية وكفر طب ماربنا إلى قايل على لسان رسولة الكريم لكم دينكم ولى دينى ......إية تانى .
بالنسبة بقى لفكرة يعنى ارضى انى يتبنى عندى معابد للبوذين .. والله الأسلام اتنشر فى الدول المعتنقة للبوذية والهندوسية ....ألخ من المعتقدات الشرقية والمسلمين مش قبل مايخطوا رجلهم عندهم خدوا عليهم عهد والنبى فجروا معابدكوا الأول وبعدين نيجى عندكوا نعرفكوا الآسلام إية ..... كمان يعنى مش منع الحاجة هاتمنع من انتشارها إلى عايز يعتنق حاجة هايعتنقها بغض النظر عن المعابد .. ولا إية . 
 

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق